Sunday 5 April 2015

CUKUPKAH MODAL INTELEK UNTUK PEMBANGUNAN MANUSIA?

Pembangunan manusia menurut perspektif Islam ialah bagaimana mengurus dan membangun segenap potensi yang dimiliki oleh manusia iaitu unsur akal, hati dan jasmani untuk dijadikan sumber kekuatan dalam mengurus diri, masyarakat serta alam sekitar. Segala keistimewaan anugerah Allah SWT kepada setiap makhluknya perlulah diurus dengan betul dan bijaksana. Keistimewaan ini termasuklah akal yang hanya dikurniakan kepada manusia dan tidak kepada makhluk lain seperti haiwan mahupun tumbuh-tumbuhan. Akal yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada setiap manusia memiliki fungsi dan peranan yang cukup penting bagi menjadi penggerak kepada kedua-dua unsur baik rohani mahupun jasmani. Dengan akal yang dimiliki manusia mampu untuk memperolehi pengetahuan, berupaya untuk mereka cipta sesuatu, berupaya untuk membezakan antara yang baik dan yang buruk, serta mampu membawa insan kepada zat keinsanannya.

Namun begitu, cukupkah pembangunan manusia yang bersifat menyeluruh seandaiannya tumpuan dan penekanan hanya diberikan kepada aspek intelektual semata-mata? Akan lahirkah suatu pembangunan yang sempurna sekiranya komponen yang dibangunkan hanyalah akal manusia yang kadang kala boleh bertindak waras dan kadang kala sebaliknya?

Tidak dapat dinafikan bahawa taraf pendidikan yang tinggi dan ilmu pengetahuan yang luas mampu menjadikan manusia berkuasa, dihormati, dan disanjung tinggi. Hal ini boleh dilihat dengan mengambil contoh negara Barat yang bersifat ‘intelligence’ dan amat mementingkan unsur IQ berbanding unsur EQ mahupun SQ. Dunia juga seperti sudah menerima kenyataan bahawa negara yang maju dan membangun dengan pesat adalah negara yang memiliki rakyat  berpendidikan tinggi dan modal intelek yang luas. Modal insan dari perspektif modal intelek ialah ilmu pengetahuan yang terdapat pada manusia (implisit dan eksplisit). Pembangunan modal insan menurut paradigma Barat amat menekankan ilmu pengetahuan serta taraf pendidikan sebagai alat mengukur tahap kemajuan sesebuah negara. Oleh kerana itu, tidak hairanlah mengapa masyarakat di Barat dianggap maju dan menjadi ikutan negara-negara membangun yang lain.

Persoalannya, adakah dengan terbangunnya modal intelek yang dimiliki oleh manusia maka akan terbangunlah diri manusia itu secara keseluruhannya. Jawapannya ialah tidak. Hal ini kerana modal intelek yang berasal dari akal hanyalah sebahagian daripada unsur kejadian manusia. Unsur terpenting yang menggerakkan seluruh jasad manusia iaitu hati masih tidak dapat dibangunkan seiring dengan modal intelek tersebut. Keadaan ini dapat digambarkan dengan mengambil contoh sebuah negara maju iaitu San Fransisco yang terletak di Amerika Syarikat. Rakyatnya sangat mementingkan taraf hidup, pendidikan dan hubungan sosial dalam masyarakat. Terdapat sebuah jambatan yang menjadi lambang kemegahan dan kemahsyuran negara tersebut yang diberi nama ‘Golden Gate’. Jambatan ini sangat terkenal bukan hanya kerana daya tarikan dan kehebatan yang dimiliki namun kerana lokasinya yang menjadi pilihan manusia yang berfikiran tidak rasional untuk menamatkan kehidupan mereka dengan cara terjun dari jambatan tersebut. Hal ini tidak dapat dinafikan kerana sejak jambatan ini dibina, lebih dari 1500 kes bunuh diri telah dicatatkan. Pelbagai langkah keselamatan  terpaksa diambil oleh pihak yang bertanggungjawab bagi menangani masalah bunuh diri ini antaranya dengan meletakkan beberapa telefon awam bersama talian hotline 24 jam yang berfungsi untuk memberi nasihat dan kaunseling kepada sesiapa sahaja yang memerlukannya. Alternatif ini adalah usaha untuk merawat hati dan rohani manusia agar kembali berfikiran waras dan tidak mengambil jalan singkat dengan membunuh diri.

Secara kesimpulannya, apa yang ingin disampaikan adalah pembangunan manusia tidak akan sempurna sekiranya hanya modal intelektual yang dititikberatkan. Aspek rohani dan spiritual tidak seharusnya diabaikan kerana ia merupakan unsur utama yang mengawal segenap tingkahlaku manusia. Acuan pembangunan Barat telah menunjukkan bahawa unsur IQ perlu dibangunkan selari dengan unsur EQ dan SQ agar pembangunan manusia yang lahir bersifat sempurna dan menyeluruh. Jika sebaliknya, maka akan terjadilah kepincangan dalam masyarakat serta masalah sosial yang semakin serius sehingga tidak lagi mampu diurus dengan baik.   

No comments:

Post a Comment